välja.

som ni kanske har förstått så funderar jag och jonas på att skaffa en till hund. inte riktigt än, men förhoppningsvis innan vi slutar plugga iaf. vill ha en hund att träna och tävla lydnad med och eventuellt spår, sök och andra bruksgrenar. vill även ha en hund som är lätt att ställa ut, som inte är så beroende av pälsen som alva är. så i det fallet skulle nog en boxer passa oss bäst. men å andra sidan vill vi ha en hund som skulle passa bra ihop med alva, som inte är för stor och har en gosig päls. så då har vi funderat på finsk lapphund. men vet inte om det är rätt ras om man vill träna mkt... förmodligen inte. men dom verkar supergoa - den jag har träffat var bland de skönaste hundar jag har träffat - och är lagom stor.

jag hatar att välja.

Kommentarer
Postat av: R O R A . S E

Jag hade köpt mig en Kelpie, heh. Men de behöver ju rikligt med aktivering..

2010-06-13 @ 13:08:54
URL: http://rora.se/
Postat av: Elina

Åh vad jag känner igen mig :-)

Här finns tankar kring både japansk spets och finsk lapphund.. men jag har ju vuxit upp med en isländsk fårhund som var väldigt "tråkig"/svårmotiverad och dessutom SKÄLLIG. Funderar därför på att hoppa urhundsraserna denna gång.. precis som du säger har jag också hört att finnarna "hänger med på allt", men precis som du säger är de kanske inte heller idealiska om man vill satsa på lydnad. Å andra sidan är de perfekta i storlek och päls.



Pga ovanstående har jag börjat titta på en helt annan ras - Cocker spanienln. Det blir ju någonting helt annat i pälsväg isf, är lite rädd för den biten :p men är samtidigt nyfiken på temperamentet som också blir helt nytt för min del.. glada, glada, glada och glada :) samarbetsvilliga, energifyllda och mysgossugna. Kanske funkar det bättre med en apporterande ras för mig (och för dig? du har väl kikat på flat också?)



Nä jag vet inte.. fyfasen vad svårt det är!!!! Suck! Lycka till iallafall!

2010-06-13 @ 14:34:05
Postat av: Amanda

Har själv haft en finne och kan säga att de är fruktansvärt sugna på att jobba, dock är det viktigt att du väljer kennel noga. Rävrackarns kennel avlar på hundar med mycket arbetsvilja och Anette som hon heter är själv väldigt aktiv inom lydnad. Mitt råd skulle vara att kontakta henne och prata om vilka erfarenheter hon har.

Annars finns där ju lapsk vallhund som ska ha ännu mer driv.

2010-06-14 @ 06:38:51
Postat av: Ebba & Molly

Va roligt att ni funderar på en ny vovve, men visst, valet är värst!!

2010-06-14 @ 17:02:57
URL: http://dreamingaboutmolly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin

Om mig

Min profilbild

Min profil


Hanna heter jag och är 22 år gammal. Jag bor i Växjö där jag pluggar Interaktiva Digitala Medier på universitetet. Bor tillsammans med min pojkvän och våran underbara vovve Alva, en Japansk spets. På fritiden ägnar jag mig åt att träna med alva, träna själv, fota, shoppa, kolla in nya modetrender, plugga, umgås med vänner och familj och mycket annat.




Blogglista.se Shopping och Mode Mode & design bloggar Bloggportal länksamling Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS 2.0