Gå fint i koppel

Här kommer ett tips till alla er som kämpar med en hund som drar i kopplet:

Har länge haft problem med att alva drar när vi är ute på promenad, dock inte på träningsplanen - där är hon en liten ängel. Men så fort vi ska ut och gå så är det samma problem varenda gång. Fick ett tips av tränaren på tex & terry som hon kallade 70/30 regeln vilket innebär att under promenaden ska hunden gå fint i kopplet 70% av tiden och 30% ska gå till att hunden får göra sina behov, nosa och busa lite. Sen har jag märkt att så fort jag tar av alva kopplet så går hon mycket bättre, antar att det är för att hon känner att jag är spänd i armen annars och att jag inte slappnar av. Men jag vill inte ha henne lös när jag går längs vägen så idag testade jag flexikopplet - som annars är tabu i hundvärlden. Men det funkade kanon för oss. Hon har aldrig gått så fint, så uppmärksamt och så avlappnat som hon gjorde idag. Jag tog inte i kopplet mer än 2-3 gånger under hela promenaden utan använde rösten för att få henne att göra som jag ville. Ska tillägga att jag använde godis och klicker under hela promenaden också, det gör jag alltid. När hon hade gått fint ett tag så gav jag frikommando "spring och lek" så fick hon stanna och nosa och busa lite i löven och sånt. Sen kallade jag in henne igen och fortsatte gå fint. Trodde aldrig att det här skulle funka så bra som det gjorde... :) Känns så skönt. Vi kommer att fortsätta att köra den här metoden ett bra tag nu och målet är att hon ska kunna gå utan koppel. Så det var ett litet tips från mig till alla er som kämpar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

bloglovin

Om mig

Min profilbild

Min profil


Hanna heter jag och är 22 år gammal. Jag bor i Växjö där jag pluggar Interaktiva Digitala Medier på universitetet. Bor tillsammans med min pojkvän och våran underbara vovve Alva, en Japansk spets. På fritiden ägnar jag mig åt att träna med alva, träna själv, fota, shoppa, kolla in nya modetrender, plugga, umgås med vänner och familj och mycket annat.




Blogglista.se Shopping och Mode Mode & design bloggar Bloggportal länksamling Blogg listad på Bloggtoppen.se

RSS 2.0